Saturday, January 30, 2021

Kenangan buat adik tersayang

 LUBOK JONG – Lama tidak menulis. Kali terakhir artikel saya ketika Perintah Kawalan Pergerakan bermula sekitar bulan Mac 2020. Tahun milinium yang penuh kenangan buat saya dan keluarga. Adik kesayangan kami Mohd Izzat telah kembali ke rahmatullah pada tanggal 10 November 2020. Suatu kehilangan yang sangat dirindukan.


Apakan daya Allah swt lebih menyayangi arwah. Sehari sebelum pemergian, arwah menghubungi seorang abang di Pulau Pinang. Mereka berdua lama bersembang seolah-olah lama benar ingin berpisah. Arwah juga selalu menyebut akan soal kematian. Sayu pilu aku mendengar cerita seorang lagi adik yang dihubungi arwah sehari sebelum pemergiannya seolah-olah tahu arwah akan meninggalkan kita semua.

Sejak pemergian arwah aku tidak pernah buka ‘fecebook’ arwah. Mata ini belum mampu lagi untuk melihat wajah-wajah arwah di mukabuku. Suatu perasaan yang teramat dalam masih belum dapat aku padamkan apatah lagi aku menguruskan jenazah arwah. Begitulah episod akhir kehidupan. Dunia tempat persinggahan dan akhirat tempat kekal. Hasrat arwah untuk bertemu arwah ayah dan ma akhirnya telah tercapai. Arwah tenang di sana bersama-sama kedua-dua arwah ayah dan ma. Cepat masa berlalu. Allah swt telah mengaturkan segala-galanya tanpa sedikit pun terlewat atau cepat dari apa yang diaturkannya.

Arwah mula mengikut kumpulan dakwah sejak beberapa tahun yang lalu. Sejak kedua-dua arwah ayah dan ma, arwahlah yang tinggal di rumah pusaka. Aku pun jarang balik ke rumah arwah. Sedih rasanya tidak dapat memeluk arwah ketika masih hidup. Aku memeluk arwah setelah arwah tidak lagi bernafas terbujur kaku dan ketika kain kafan mula ditutup..aku mencium arwah..Ya Allah..sebak rasanya dada aku, namun begitu menurut cakap-cakap kenalan, arwah seorang yang baik hati dan suka menolong jemaah ketika mereka bersama-sama. Terdetik di hati ini untuk mengetahui pengalaman arwah ketika bersama-sama jemaah.

Beberapa hari selepas pemergian arwah, aku mencari kenalan-kenalan arwah. Ada juga kenalan arwah yang pernha datang ke rumah bersama-sama arwah. Banyak peninggalan arwah diinfakkan kepada kenalan-kenalan arwah. Itu adalah di atas permintaan arwah sendiri. Ya Allah..lemah-longlai jari-jemari aku untuk menulis..(Al-Fatihah). Arwah adik bongsu dari 12 beradik. Tiada lagi gelak-tawa arwah dapat aku lihat. Tiada lagi kelibat arwah datang ke rumah. Yang ada hanyalah kenangan yang mampu mengubat hati yang lara. Andainya arwah ada..aku nak peluk arwah sekuat-kuat sepuas-puasnya...

Tenanglah wahai adikku di sana. Pemergianmu banyak menyedarkan aku. Kehidupan sederhana sebagai jemaah dakwah adalah suatu kehidupan sebenar. Aku hidup hampir setengah abad. Belum pernah lagi mendekatkan diri dengan kerja-kerja dakwah tetapi arwah telah lama menjalani kehidupan bersama-sama kumpulan dakwah. Subhanallah. Manis sekali kehidupan sederhana bersama-sama golongan yang meneruskan kerja-kerja dakwah yang pernah dilakukan oleh Nabi Muhammad SAW. Itulah bekalan yang bakal menjaga kita di dalam kubur yang gelap gelita.

Izzat..abang din sayang Izzat. Tariklah abang din bersama-sama Izzat ke dalam syurga nanti. Kita bersama-sama arwah ayah, ma dan keluarga yang lain. Aku tidak berfikir panjang untuk turut serta dengan jemaah yang pernah mengenali arwah. Abang din telah tunaikan segala hasrat Izzat untuk menginfakkan segala peninggalan kepada kenalan dan jemaah yang pernah diikutinya. Insya Allah..abang din sedang membantu membangunkan sebuah maahad tahfiz di satu lokasi yang sangat aman damai. Mudah-mudahan Allah swt menerima usaha abang din ini sebagai sedekah untuk arwah ayah, ma dan izzat.

No comments:

Post a Comment