Saturday, December 21, 2019

Perginya seorang kenalan..wajah bersih berseri


KG CHENERAI – Mengenali arwah pertengahan 2019 ketika membeli tanjak di Kg Siram, saya tidak begitu mengenali arwah ini. Namun, rakan-rakan arwah ada yang saya kenal. Arwah juga dikenali dengan panggilan ‘Isey Bano’ kerana arwah antara penggiat seni dikir barat yang bermain rebana ibu di dalam kumpulannya. Arwah 24 tahun disahkan lemas ketika gelombang banjir ke 2 melanda Kelantan. Innalillah.

Perkhabaran di dalam group whatsapp pada awalnya saya tidak cam arwah. Sehinggalah saya mendapat pengesahan dari sahabat arwah akan pemergian arwah. Terkejut dan pemergian arwah di usia yang muda. Itulah ketentuan dan janji Allah ‘setiap yang bernyawa akan merasai mati’. Tidak kira tua atau muda, janji Allah bila tiba masanya pasti akan terjadi.

Selepas mendengar perkhabaran itu, saya bergegas ke Hopistal Lati, Pasir Mas untuk menziarahi arwah. Walaupun saya tidak begitu mengenali arwah, namun berita kehilangan arwah telah tersebar cepat di laman-laman sosial. Tergerak hati saya untuk melihat sendiri arwah di bilik forensik.

Setelah menunggu selesai urusan di bilik forensik, sekitar jam 11.30 malam, keluarga dibenar untuk melihat arwah. Saya mengambil kesempatan untuk masuk dan melihat arwah. Subhanallah..dengan langkah perlahan saya masuk bersama-sama ahli keluarga dan rakan-rakan arwah menghampiri arwah. Suasana tenang sahaja keluarga dan rakan-rakan melihat arwah. Tidak kedengaran tangisan yang keras di dalam bilik itu.

Saya mendekati arwah. Subhanallah..sukar untuk digambarkan..hanya melihat akan kebesaran Allah swt kepada kita yang masih hidup ini. Wajah arwah..Ya Allah..sukar untuk saya bayangkan, wajah arwah berseri-seri..bersih..seperti sedang lena tidur. Berkali-kali mata saya memandang arwah, Subhanallah..inilah yang dikatakan rahmat Allah. Arwah pergi di hari barokah iaitu hari Jumaat, disahkan lemas..sungguh bertuah arwah dijemput dalam keadaan yang sangat menenangkan. Saya percaya rakan-rakan yang selalu bersama-sama arwah lebih mengenalinya.

Saya membaca luahan hati rakan-rakan yang mengenali arwah di facebook. Rata-rata terkejut dengan pemergian arwah yang disifatkan mereka seorang yang baik hati. Seorang yang mudah senyum. Seorang yang menyenangkan hati semua orang. Mungkin itulah petunjuk dari Allah swt kepada kita semua, pemergian seorang yang baik berwajah bersih dan suci. Luahan ini sekadar mengingatkan akan diri saya sendiri kepada suatu kehidupan akan kekal suatu hari nanti. Kepada arwah..saya sedekahkan surah Al Fatihah dan semoga Allah swt merahmati selamanya.




No comments:

Post a Comment