Friday, April 17, 2020

Kenangan mengusik jiwa ku..


HERITAGE VILLA – “Bagaimana kan kumula..dan apakah kata-kata..yang indah untuk diabadikan..tiap wajah berkisah..tiap madah bererti..manakah ilhamku?. Sangat puitis bait-bait lagu ini. Sesiapa sahaja yang mempunyai hati pasti akan merasaikan setiap ungkapan itu. Penuh makna dan mengingatkan akan seseorang yang terasa dekat tetapi tidak boleh dipegang dan tidak boleh untuk merasai kehadirannya. Sesungguhnya kita sangat daif dan kerdil takkala melihat akan kebesaranNya. Daif bukan dilihat dari aspek material tetapi tidak ada satu pun anggota badan yang boleh dibanggakan. Akan berterbangan takkala ditiup angin.
Dua insan yang menjadi sumber inspirasi. Ya Allah..rahmatilah kedua-dua arwah ibubapaku. 
Aku dapat merasakan kehadiran melalui nafasnya yang menguatkan aku untuk hidup. Kekadang nafasnya semakin jauh dari ku dan aku terus menoleh agar nafas itu tidak pergi jauh dariku. Namun apakan daya aku hanya manusia biasa, tidak lari dari dosa. Tidak ku mampu untuk menyekatnya jauh pergi buat selama-lamanya. Hilang sudah tempatku bermanja dan bergantung harap.

Pengalaman banyak mengajar aku erti kehidupan. Benar kata orang..hidup tidak selalu indah, ada masa susah. Namun ketahuilah saat-saat diuji dengan kesusahan itu sebenarnya mengajar erti sebuah pengorbanan. Jika tikda pernah merasa susah, maka tidak ada serinya dalam kehidupan. Tidak akan ada satu perasaan untuk berkongsi dan mendalami kesusahan dengan orang lain. Biarlah kita susah sekarang nanti dikemudian hari akan diberi kesenangan.

Aku telah lalui segala macam kesusahan. Tiada siapa yang tahu. Dan aku pun tidak mahu orang tahu. Biarlah aku pendam perasaan itu yang beransur-ansur hilang takkala mata mulai letih dan beradu. Kesusahan itu disambung lagi keesokannya. Aku berpegang kepada kata-kata orang-orang kampung “kalau kita rasa susah, orang lain lebih sudah”. Itu realiti. Kemana sahaja kaki ini menapak, kata-kata itu sering aku ingat supaya diri ini tidak lalai dibuai mimpi indah di alam fana. Teringat pula lagu nyanyian kumpulan Fotograf bertajuk Di Alam Fana Cinta. Al-Fatihah buat penyanyi lagu ini.

Benar sekali masih ramai orang yang susah di luar sana. Ketika inilah aku berlumba-lumba untuk mencuri sedikit ruang di ruangan hati mereka. Berkongsi kesedihan mereka. Berkongsi kegembiraan sedikit yang mereka ada. Walaupun begitu dengan hanya sedikit rasa gembira yang mereka ada itu seperti suatu kebahagian yang dipanggil ‘kebahagian cinta’. Dunia moden banyak melekakan manusia. Jika ada wang, apa yang kita mahu semua boleh. Makanan dihantar hingga ke depan rumah dan ber’cod. Apa lagi..apa sahaja yang terfikir kita akan dapat.

Kebahagian cinta itu yang sukar untuk dicari. Ramai di luar sana tidak mampu memesan cod untuk anak-anak mereka. Terdetik juga mungkin di hati mereka untuk merasai makanan cod. Rasanya lah. Namun 6, 7, 8 beranak itulah yang makan di dalam bulatan yang aku rasanya suatu kebahagian cinta yang sudah semakin hilang di bawa arus kemodenan. Namun Allah swt maha besar, kekayaan cinta itu dikembalikan semula kepada hamba-hambanya. Tempoh getir ini telah mengeratkan kembali hubungan anak beranak. Alhamdulillah.

Cahya di matamu, senyum di bibirmu..mengukir seribu tanda pertanyaan..mungkinkah kau jua dalam kerinduan..di saat begini aku merindukan. Rindunya rasa kepada insan yang telah pergi. Tidak tertahan rasanya. Rasanya tidak banyak manapun pengorbananku ketika bersama-sama dengannya. Namun Allah swt ketika itu masih memberi aku peluang berbakti di saat-saat pemergiannya insan-insan tersayang. Raut wajahnya masih ku ingat. Senyumannya aku rindukan. Tidak pernah mengeluh. Ya Allah..kembalikan semula mereka kepadaku. Ia sesuatu yang mustahil.

Senyumannya masih aku ingat. Ingatan tidak akan padam selagi masih bernyawa. Besar harapannya untuk melihat aku berjaya. Berjaya masuk ke menara gading seperti anak-anak orang lain. Alhamdulillah segala harapannya telah aku sempurna. Allah swt bagi peluang untuk aku bersama-samanya. Masak untuknya. Puashati aku takkala masakan aku dijamah dengan penuh menyelerakan. Sukar untuk digambarkan. Namun segalanya tinggal kenangan. Kenangan yang mengusik jiwa.
-bersambung-

2 comments: