Saturday, April 4, 2020

"Kalau kita rasa susah, orang lain lebih susah.."


REPEK – Berat rasanya jari-jemariku menekan papan kekunci untuk mengisahkan suatu kisah kehidupan yang mungkin sukar kita fahami. Bukan untuk mengungkit asal usulku yang juga dari keluarga susah tetapi sekadar mengingatkan diri sendiri bahawa “kalau kita rasa susah, orang lain lebih susah”. Subhanallah, inilah yang dikatakan kehidupan. Kehidupan setiap manusia tidak akan sama. Realitinya keluarlah bertemu orang-orang di luar sana supaya kita lebih memahami keperitan hidup mereka, supaya kita lebih sedar akan betapa kita beruntung jika dibandingkan dengan mereka.

“deruan air mataku tidak bisa ditahan lagi....”.

Covid19 sudah menjadi pendemik. Hampir seluruh negara ada positif novel korovirus ini. Suatu musibah dari Allah SWT dek kerana kerosakan dan dosa-dosa yang dilakukan di atas mukabumi. Mungkin bagi orang bukan Islam, ia sekadar sejenis penyakit yang boleh dirawat dan jika bernasib baik mungkin boleh sembuh. Tetapi sebagai orang Islam, penularan Covid19 bukan sekadar penularan wabak penyakit tetapi lebih kepada suatu peringatan dari Allah SWT akan suatu keadaan yang lebih sukar takkala kita sebagai ummat akhir zaman.

Namun begitu, ikhtiar hidup perlu diteruskan. Keperihatinan membantu golongan yang susah jangan tersekat di sini selagi matahari tidak terbit dari sebelah barat. Takkala itu, amal dan taubat manusia telah tertutup rapat. Maka, pakat-pakat berlumba mengejar pahala yang bisa membantu kita takkala kita memulakan suatu perjalanan yang lebih sukar di alam yang jauh lebih berbeza.

Sejak menyertai aktiviti sukarelawan, saya tidak pernah merasakan sesuatu yang begitu meruntum jiwa. Sekadar bersimpati. Namun, di dalam tempoh ini sukar bagi saya untuk menggambarkan keadaan orang-orang kampung yang kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Tempoh ini telah menghadkan orang-orang kampung melakukan kerja harian mereka untuk menyara kehidupan anak-anak yang rata-rata di dalam keluarga sekitar 5 hingga 8 orang. Namun, keadaaan agak lega takkala kerajaan memberikan sedikit bantuan kewangan dan rangsangan ekonomi kepada seluruh rakyat Malaysia. Alhamdullillah.
Semoga kita semua dapat membantu.
Berbalik kepada seorang penduduk kampung yang sempat saya temui bagi menyampaikan hasrat seorang rakan dari Kuala Lumpur. Saya juga tidak menyangka akan bertemu dengan lelaki ini berumur sekitar 60an..mungkin. Ketika saya sampai di rumahnya, lelaki ini berada di hadapan rumah sambil mengelap-gelap tangga simen yang kotor supaya saya boleh duduk. Lelaki ini menyapa saya. Kami bertanya khabar keadaan beliau sepanjang tempoh PKP ini. Dengan tidak semena-mena air mata lelaki ini mengalir teresak-esak. Masya Allah..sayunya saya melihat keadaan lelaki ini yang bercerita sedikit perihal keadaannya. Isterinya telah meninggal dunia beberapa bulan yang lalu. Katanya sudah hampir 2 hari beliau makan mee segera kerana ketiadaan wang untuk membeli barangan dapur.

“saya tergamam seketika......”

Jauh disudut hatinya beliau sangat merindukan arwah isterinya. Saya percaya. Tangisan seorang lelaki yang belum pernah saya lihat, susuk tubuhnya tidak ubah seperti arwah ayah saya. Tangisannya teresak-esak. Saya lantas membawa sedikit bekalan barangan dapur kepadanya. Beliau tidak berhenti menangis. Sungguh sedih kerana masih ada orang yang mengingat akannya takkala berada di dalam keadaan yang getir ini.

Rakan-rakan diluar sana yang membaca sedikit coretan ini (tidak mampu untuk menulis lebih panjang) percayalah masih ada orang-orang di luar sana yang susah sedang menunggu bantuan dari kita. Mereka tidak pernah bersuara apatah lagi meminta-minta. Bayangkan kita masih lagi mampu membeli aiskrim untuk anak-anak, mereka ketika ini bersekang memasak gandum mengalas perut anak-anak kecil yang masih galak untuk makan dan bermain. Bantulah mereka tidak kira sessiapa sahaja yang anda fikirkan perlu kerana apa yang mereka dapat itu sekurang-kurangnya mereka dapat tidur lena pada malam itu walaupun tidak diulit mimpi indah. Percayalah sedikit sumbangan itu sangat besar bagi mereka yang memerlukan.

No comments:

Post a Comment