Thursday, April 16, 2020

Kak Yah warga prihatin



KENJEN, REPEK – Saya ketandusan idea untuk menulis takkala melihat keluarga 11 beranak ini. Entahlah hilang tidak semena-mena idea yang berkobar-kobar untuk menulis pasal keluarga ini. Bak kata lirik dalam lagu M.Nasir..

Bagaimana kan kumula
Dan apakah kata-kata
Yang indah untuk diabadikan?
Tiap wajah berkisah
Tiap madah bererti
Manakah ilhamku? 

Bait-bait lirik lagu Suatu Masa oleh M.Nasir.

Saya menapakkan kaki perlahan-lahan takut jerlus ke bawah. Lantai reput dan sangat menyayat hati tetapi anak-anak mereka masih boleh berlari-lari di sekeliling ruang tamu. Mereka sudah biasa dan tahu tempat mana yang tidak boleh mereka bermain. Kalau anak saya pastinya akan jerlus ke bawah kerana tidak biasa berjalan di atas papan lantai yang usang.

Sesampai saya ke rumah itu, wajah kanak-kanak menjenguh dari pintu usang. Teruja melihat orang datang kalau-kalau membawa buah tangan untuk mereka. Insya Allah tadi saya singgah di kedai membeli sedikit makanan untuk budak-budak. Mereka seperti kanak-kanak biasa tetapi apa yang agak luar biasa mereka tidak pernah merunggut dengan kedua ibubapa hendak itu dan hendak ini. Meraka anak-anak yang baik.

Bersembang seketika dengan ketua keluarga, saya masuk ke ruang tamu keluarga ini. Ruang tamu agak luas tapi tidak tersusun. Sukar untuk saya gambarkan. Video yang saya ambil boleh menceritakan segala galanya. Saya juga dibesarkan di sebuah rumah kampung tetapi kesusahan kami rasanya tidaklah sesusah mereka ini. Secara jujur saya tidak pernah tergambar akan apa yang telah saya lihat. Saya beralih ke ruang dapur. Saya mengucap panjang. Sungguh sedih melihat keadaan di bahagian dapur rumah ini. Sebahagian lantai sudah runtuh dan sebahagian lagi menunggu masa untuk runtuh. Sudah berlumut dan reput. Saya menapak perlahan-lahan di ruang dapur.

Saya tidak dapat bayangkan bagaimana ibu mereka menyediakan makanan seharian untuk mereka. Apapun hidup harus diteruskan. Rumah inilah yang hanya mereka mampu sewa. Sedaif mana pun itulah syurga mereka, tempat mereka berteduh anak-beranak. Rasanya tidak mampu lagi saya hendak meneruskan penulisan ini. Otak seakan tepu dan tidak mampu berhubung lagi. Rasanya saya perlu menyudahkan bait-bait lagu M.Nasir supaya dapat meredakan sedikit kesedihan di jiwa. ‘Smule’ pun bagus juga.

Cahya di matamu, senyum di bibirmu
Mengukir seribu tanda pertanyaan
Mungkinkah kau jua dalam kerinduan?
Di saat begini aku merindukan. 

Berhelai-helai surat
Terbiar di depanku
Tak dapat aku utuskan
Kuramas semua
Dan kubuangkan jauh
Dari pandangan

Lalu aku kesal, kukumpul semula
Tak dapat kunyatakan apa yang kurasa
Jika engkau tahu di dalam hatiku
Mungkinkah kau sahut jeritan batinku?

Dengarkanlah panggilanku
Dengarkanlah lagu untukmu
Angin lalu kau sampaikan
Rasa rindu yang membara..

“kalau kita rasa susah, orang lain lebih susah”
Nukilan Mr Kopikarat


No comments:

Post a Comment