Tuesday, April 21, 2020

Jangan berhenti berbuat baik walaupun dikecam


HERITAGE VILLA – Penularan wabak pandemik benar-benar memberi kesan kepada rakyat Malaysia dan dunia. Saya tidak mahir bercakap dari segi perubatan tentang Covid19 tetapi saya ingin menulis sedikit perkongsian saya sebagai seorang aktivis masyarakat. Hanya insan yang mempunyai perasaan dan mendalami dunia sukarelawan mengetahui apa yang ada disudut hati mereka. Percayalah takkala anda menjadi sukarelawan, hidup anda akan lebih bermakna kerana akan dikelilingi oleh orang-orang daif yang dimakbulkan doa mereka oleh Allah swt.
Gambar sekadar hiasan. Jangan kecam...
Saya tertarik dengan pesanan-pesanan Luqman al-Hakim seorang yang disebut dalam Al-Quran dalam surah Luqman (31):12-19 yang terkenal kerana nasihat-nasihat kepada anaknya. Di antara nasihat beliau ialah:

3. “Wahai anakku! Ingatlah dua perkara iaitu Allah SWT dan mati, lupakan dua perkara lain iaitu kebaikamu terhadap hak dirimu dan kebaikan dirumu terhadap orang lain.”

Bagaimana untuk saya mula penulisan ini? Hilang idea takkala petang tadi melihat kerja amal yang dibuat oleh seorang pendakwah bebas Ustaz Ebit Lew. Subhanallah saya belum pernah menghadiri secara ‘live’ ceramah beliau hanya melalui youtube. Ok lah..baik kiranya kita mengenali siapa sebenarnya beliau. Ok..dah mari idea (sambil mengganggukkan kepala..haha..kepuasan).

Seorang berbangsa Cina menyebut syahadah ketika berusia 12 tahun. Pada masa kecilnya, beliau merupakan seorang murid yang nakal namun terbuka hati untuk belajar mengenal Islam melalui salah seorang gurunya. Dan bermula saat itulah, beliau tekun mempelajari tatacara solat serta mengajak ahli keluarganya yang lain untuk mendekati agama suci Islam. Alhamdulillah hari ini beliau menjadi penceramah dan aktivis masyarakat sangat disegani walaupun ada kecaman dari netizen di luar sana.
Ini adalah antara tips Ustaz Ebit Lew dalam hidup seharian;


“Dua kunci rezeki dan ketenangan datang dalam hidup kita. Sayang dan jaga isteri dengan baik, jaga solat,. Sebelum mulakan kerja, solat 2 rakaat. Nak buat apapun, minta pada Allah dahulu..”

“Tidak pernah kecewa sebuah keluarga yang membawa sunnah Nabi SAW. Tiada yang boleh memberi bahagia selain dari Allah SWT”.


Ada hikmah disebalik apa yang berlaku pada hari ini. Masyarakat Malaysia berlumba-lumba untuk membantu golongan daif apatah lagi ketika ini ramai yang tidak boleh bekerja dan mematuhi Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sehingga 28 April 2020. Bagi mereka yang makan kais pagi makan pagi, kais petang makan petang..keadaan ini sangat getir dan sukar untuk dimengertikan jika kita tidak cuba memahaminya. Mujurlah ada insan-insan yang bergelar sukarelawan ini meredah semak-samun menyusuri lopak-lopak air ke rumah-rumah daif ini. Mereka bukanlah ‘frontliner’ tetapi ketika ini juga mereka masih membantu dek kerana hati dan naluri yang suka membantu.

Beliau dilahirkan bukan dari keluarga Islam tetapi Allah SWT itu yang mengaturkan segala-galanya. Allah SWT tidak melihat asal keturunanmu, warna kulitmu, hartamu sebaliknya Allah SWT melihat akan kebaikan yang kamu lakukan. Mungkin tidak terfikir dibenak fikiran kita yang lahir dari keluarga Islam bagaimana seorang yang asalnya bukan Islam kini menjadi seorang yang begitu dekat dengan golongan daif ini. Lihat..lihat dengan hati bukan dengan mata..kerana jika lihat dengan mata terlalu luas hendak kita terokai tetapi jika lihat dengan hati..kita akan merasainya..ingin melakukan apa yang Ustaz Ebit Lew lakukan.

Secara jujurnya saya irihati kepada beliau kerana saya tidak mampu menolong orang sehingga ke tahap itu. Hanya sekadar bersimpati dan menghulur sekampit beras buat menghilangkan lapar sehari dua. Mudah-mudahan walaupun sedikit sahaja sedekah saya akan dirahmati oleh Allah SWT dan dilimpahkan pahala kepada kedua-dua arwah ibubapa saya. Secara jujur juga saya katakan, kenapa masih ada netizen di luar sana yang mempertikaikan kerja buat beliau. Tetapi biasalah orang yang berbuat baik akan dikecam kerana sebenarnya Allah SWT sedang mengujinya.

Saya menulis komentar ini hanyalah dari apa yang saya lihat di media-media sosial. Malaysia sebuah negara harmonis. Masyarakat Malaysia terkenal dengan rakyat yang suka membantu tidak kira di dalam atau luar negara tetapi mengapa masih ada cakap-cakap yang kurang enak disebalik kerja buat beliau. Mudah-mudahan tidak ada sedikit sifat irihati dan dengki di dalam hati kita. Kerana ia akan mencerminkan perlakuan sebenar kita. Maka, bersangka baiklah kepada orang dan jangan sesekali bersangka buruk.

Kepada Ustaz Ebit Lew (dengan izin Allah SWT beliau terbaca artikel saya ini), saya sebagai sukarelawan dan aktivis masyarakat sentiasa menyokong usaha murni ustaz membantu golongan daif keluar dari kemiskinan. Pahala pada hari ini tidak nampak tetapi di akhirat pahala itulah yang akan membantu kita meneruskan suatu perjalanan yang lebih panjang dari perjalanan kita di dunia pada hari ini.

No comments:

Post a Comment